Ahad, Januari 04, 2009

Musang Berjanggut

"Wahai nenek si bongkok tiga,
siang mengantuk malam berjaga,
mencari cucu dimana saja,
nenek ku kahwin dengan 'nak raja..."

Hehehe...Assalamualaikum anak-anak semua? Tok sihat wal-afiat Alhamdulillah...hehehe.. Tok baru je baca suratkabo melayu tadi..ish3x.. Macam-macam cerita ada dalam tu..hampir semua kisah orang mati eksiden, mati kena bom, mati minum racun.. Takut tok membacanye..sambil selak helaian akhbar tu atok pasang vcd Musang Berjanggut yang ada kat umah Awang ni..bukannye tengok pun..nak ngilangkan sunyi nunggu si Awang balik..

Sampai adegan atau scene kata omputih Puspawangi tengah main-main kat pantai, tok tutup suratkabo. Nak nengok Puspawangi terpeluk Tun Nila Utama dari Negeri Pura Chendana..hehehe..Tok pun dah lama tak kena peluk sejak Embun dah takde ni..

Korang ni tau ke idak apa yang tok cakapkan ni? Pernah nengok cerita Musang Berjanggut? Yang pernah tu bagus la, yang macam kabur-kabur tu..hehehe..gi la bawak diri gi beli cite tu..hehe..

Gelihati tok bila Tun Nila Utama disakat kengkawan si Puspawangi. Ada ke patut dipanggilnya anak raja Tok Janggut..hehe..diorang tak tau kot getik hati tok ni..Tambah biang lak hati bila Tun Nila Utama panggil Puspawangi Mak Nenek..hehehe..elok le tu Tok Janggut dah jumpa Mak Nenek..hehe..

Tika Tun Nila Utama ingin berjumpa orang tua Puspawangi, terdetik pulak tok memikirkan ada lagi ke orang macam Puspawangi di zaman sekarang ni? Ya lah..bijak, pandai masak, lawa pulak tu..alahai..teringat pulak pada Mak Embun ko ni Wang..

Kenapa tok kata bijak? hehe..masa berjalan ke hutan... Tun Nila Utama cannot tahan the wheather very panas that time. Tun perasan payung dikepit Puspawangi tak dipakai..bila ditanya, panas ni elok untuk kesihatan, baru boleh hidup..cam gak tumbuh-tumbuhan..nak kena matahari. Cenggitu gak manusia..takde matahari pucat ler kulit tak cukup vitamin D...Bila dah sampai nak masuk hutan, Tun Nila tanya pulak..kenapa plak pakai payung dalam hutan..bukan panas pun..dijawap Puspawangi..kot-kot ada ulo jatuh dari pokok ke, buah ke hape ke..mau tidak benjol dahi yang cantik tu..hehehe..

Sampai ke anak sungai lain pulak cerita..tanpa satu pertanyaan dari Tun Nila kenapa Puspawangi pakai kasut dalam sungai, dengan gagah Tun ikut sama pakai kasut meredah sungai..walaupun kantoi dah bukak kasut pada awalnya. Puspawangi lak tanya kat Tun Nila..pertanyaan disaluti sindiran sebenarnya..nak juga la test power kot-kot mamat hensem ni bingai ke idak..hehe.. Tun Nila tak la sebingai yang disangkakan..cepat dia cover macho dengan jawapan yang lebih kurang sama masa meredah hutan tadi.. Pakai kasut takut terpijak paku ke kaca ke duri ke..air sungai keruh mana nak nampak...hehe..

Bila sampai ke rumah Puspawangi, diperkenalkanlah Tun Nila kepada ayah dan bonda. Ambik peluang menumpang tidur disitu sebab musafir yang dalam perantauan mencari isteri..uncang yang kandungannya dihambur-campur dengan ramuan & bahan makanan yang mana dah berpuluh-puluh anak dara & mak dara surrender nak masak diberi pada tuan rumah untuk santapan keluarga pada malam harinya..

Hehehe...comel tok nengok si Puspawangi mengasing-asingkan ramuan & bahan makanan dalam uncang tu..disebabkan ada sabar, ada kesungguhan & ada OTAK, sukses jugak la merasa makanan yang dibawa Tok Janggut aka Tun Nila Utama..

Jadi anak-anak semua bila nak cari isteri, takde la tok suruh korang buat macam dalam cite Musang Berjanggut ni..tapi cari la yang elok-elok..yang boleh jaga diri korang, jaga makan-pakai korang, membesarkan anak-anak korang ek? Tak nak la sebelum kawen je kentutnya wangi..selepas kawen biarlah lagi wangi kentutnya yek!

Baiklah..tok nak bukak pintu pagor rumah..cucu tok si Awang dah nak balik tu..ni lagi sorang..bila agaknya nak kawen?

Assalamualaikum...

"Cucu cucu tak dapat lari,
nenek tua banyak sakti,
sekarang nenek nak cari ganti,
siapa mendapat dia menjadi...."

hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan