Ahad, Januari 18, 2009

Ugly Betty

Assalamualaikum, pe kabo? Alhamdulillah..tok ok jer. Lama tak bercerita yek? hehe..tok busy sikit seminggu dua ni.. Nak uruskan sikit kerja untuk Awang. hehe..Sekarang ni jer tok dapat berehat.

Ha..cakap pasal Awang ni..bebaru ni dia ada belikan tok DVD, cerita omputih..isk..tok ni bukan ler apa..tak berapa gemar sangat ngan cerita omputih ni..tembak-tembak la, terbang terpelanting la..isk. Tok ambik secara ikhlas, ikhlas nak jaga hati Awang. Eh! Bukan..yang ni bukan DVD pasar malam atau yang sekarang ni yang dok jual dari meja ke meja masa kita tengah nak makan tu...dan bukan gak jenis yang sekeping-sekeping tu..hmm..Bila ditanya, Awang kata yang ni cerita koleksi, 'the whole series, season in one box'. Ape ke bendenyer tu..? Ntah la..janji Awang hepi sudah...hehe..

Selesai je makan, tok macam biasa belek-belek suratkhabar, Awang belek-belek telefon, sms la tu. Awek?! hehehe..tak kot..Awang kalau bercinta lain gaya belek telefon nyer tu..hehe.. Ni mesti menjawap sms dari opis. Awang..Awang. Sabar ye nak..Dah orang cemburu dengan ngko..sabo jer..

Tok sambung balik baca suratkabo..Alahai...tak habis-habis cerita perang..Gaza kena bom, Palestin kena tindas..isk. Apa la nak jadik..nak je tok tiup semua Yahudi ni kasi mati. Nasib la tok takde ilmu tu..yang bole kita semua buat ialah sembahyang hajat dan berdoa kat Allah azza wa jalla. Nengok gambo-gambo perang ni..makin sayu pulak hati tok.. Cepat-cepat tok tutup suratkabo, lipat dan simpan. Tu kisah orang Palestin kena tindas Yahudi, yang kat depan tok ni pulak tak jauh beza gak cite nyer.. Bila yang kuat menindas yang lemah..apa yang boleh yang lemah lakukan? Berdoa nak...kan doa orang teraniaya dimakbulkan-Nya. Amin.

'Tok! Jom ar tgk cite DVD yang saya beli untuk atok tu..' tersentak tok ditegur Awang. Pap pap pap! Cerita pun mula.. UGLY BETTY tajuknya..korang pernah tengok ke? Tok cite la sikit..pasal sorang pompuan bernama Betty Suarez yang bekerja kat opis jual majalah. Asyik kena buli kat opis sebab penampilan yang tak berapa nak cantik..hehehe.. Tak la buruk sangat tok nengok..ok je.. Pembantu kepada bos kat opis tu. Dipendekkan cerita (lebih kurang dalam 16 episod dari 23 episod yang tok tengok), Betty ni rajin, bijak, pandai amik hati dan persetan dengan apa orang nak cakap. Tu cite Betty, cite yang kat sini lak lain. Ada pekerja muka cantik, rajin, bijak lak kena buli. Sian cucu tok.

'Bes giler ah cite ni tok..' Awang tersenyum. Bersinar muka. Tok balas dengan hati yang syukur kat Allah. Sekurang-kurangnya semangat dia datang balik walaupun ada beberapa bulan je lagi dia bekerja dengan seteru kat opis dia tu. Nampak kekuatan yang pernah ada dalam Awang dulu, bergabung dan aktif balik macam semut hurung gula..hehehe.

Alhamdulillah..Allah tunjuk jalan dan beri semangat balik kat Awang. Hehehe..kadang-kadang pertolongan datang dalam bentuk yang kita tak jangka...untuk Awang dan bagi tok ia datang dalam sekotak DVD yang bernama UGLY BETTY!

SYUKUR..ALHAMDULILLAH...hehehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan